Bojujete se psaním popisků k produktům? Pokud to není přímo vaše doména, přečtěte si tipy, o které jsme v rozhovoru požádali Míšu Weikertovou – copywriterku, která s e-shopy spolupracuje. A zabrousili jsme samozřejmě i do jejích procesů a organizace práce.
Míšo, ty se už dlouhou dobu živíš textováním webů, máš vlastní on-line kurz, školíš přes naučmese.cz, čemu z toho se věnuješ nejvíc?
Zastihli jste mě ve zvláštním období. Po letech nad klávesnicí teď vypadají mé dny úplně jinak. Máme 5měsíčního syna Matyase a já zjišťuji, že se s dítětem dá dělat prakticky cokoliv, jen ne být u počítače a provádět tak zvanou hlubokou práci. 🙂 Aktuálně tedy mám jen jednoho stálého klienta, kterého mi bylo líto po letech výborné spolupráce opustit. Je to e-shop s přírodními doplňky pro dům a zahradu.
Gratuluju. A upřímně tě naprosto chápu. Sama bych mohla vyprávět. 😀 Když se zkusíš podívat zpátky na období před Matyasem, která z těch aktivit tě v tvojí textařině nejvíc vytěžovala?
Nejvíce jsem se vždycky věnovala individuální práci s klienty. Konkrétně s majiteli firem, kteří cítí, že potřebují změnit texty, protože ty staré jim už neslouží, ale nevědí, jak na to. Já jim to pomáhám zjistit. Konkrétně ve dvou krocích. Zaprvé se společně snažíme objevit, v čem jsou fakt dobří, a za druhé to zkoušíme dostat do slov. Tak, aby to bylo jasné a přesvědčivé pro jejich zákazníky.
Když sleduješ různé e-shopy, s jakými textovými neduhy se nejvíc potýkají? Co třeba tobě nejvíc profesně trhá oči?
Taková ta slohová cvičení, která někdo vytvořil nad danou kategorií zboží či nad konkrétním produktem. Mraky synonym, košatá souvětí, různá pořekadla… Myslím si ale, že na e-shop si nikdo z nás nechodí číst. Jdeme tam něco vyřešit a k tomu by nám měl daný text pomoci.
Co tě na e-shopech naopak nejvíc baví? Co jako textař/copywriter oceňuješ?
Když text lidem fakt pomáhá. Odpovídá jim na jejich otázky, aniž by je museli pokládat. U produktových popisků to znamená dobře popsat parametry. Například když máte koš na dřevo – zmíníte, kolik polen asi pojme. Když popisujete dětskou postýlku, řeknete, že má sundávací bočnici a lze ji narazit k manželské posteli.
Když textuješ web konkrétního obchodu, máš třeba ty svůj vlastní proces, který používáš?
Žádnou rigidní tabulku s postupem nemám, ale k práci používám Trello a v něm mám pár věcí, na které nechci zapomenout. Jednou z nich je rešerše produktových recenzí a diskuzí. A to bych asi doporučila všem e-shopařům. Ať už se zaměří na české zdroje nebo na ty globální jako je Amazon nebo třeba tržiště Etsy.com.
Co ti to přináší? Proč vlastně postupuješ tak, jak postupuješ?
Když mluvíte se zákazníky nebo čtete jejich recenze, spoustu věcí nemusíte sami vymýšlet. Navíc vás to vrací zpátky k běžné mluvě. Snáz odoláte reklamním klišé a různým vyprázdněným superlativům.
Co považuješ za klíčové definovat před a při spolupráci s e-shopy na jejich textech?
Sladit si směr, kterým půjdeme. Příklad. Ve větším e-shopu bych klidně mohla několik let jen popisovat objevující se produkty a posílat texty e-mailem. To by mě ale jako textaře asi zabilo a samotnou firmu příliš neposunulo. S mými klienty jsme proto raději nastavili šablonu pro popisky a několik týdnů se věnovali copy revizím. To znamená, že texty dál vznikaly uvnitř a já jsem je komentovala. Obsah se díky tomu začal rychle měnit zevnitř.
Naopak já jsem se aktivněji zapojila do samotné prezentace nových produktů. Pomáhám například vymýšlet focení. Už na začátku si společně řekneme, jak budeme dané produkty komunikovat, co bude hlavní sdělení. A to pak dostáváme nejen do textů, ale právě i do těch obrázků.
Na druhou stranu musím říct, že to nejde nejrychleji. Zatímco na prezentačním webu můžete vidět změnu okamžitě, u e-shopu se stovkami položek to trvá. Jde tedy spíš o posun v dílčích kampaních a o prodeje v důležitých kategoriích.
Podnikáš už poměrně dlouho, jaké procesy máš nastavené v rámci svého podnikání a jaká k nim vedla cesta?
Aktuálně je to s ohledem na malého Matyho spíš dost živelné. Nemůžu se opřít o žádný přesný plán či harmonogram, ale zůstaly mi alespoň zavedené nástroje: Trello, Fakturoid, G Suite.
Což je na druhou stranu dobře, že už máš takový základ. Dneska jako když je najdeš, protože speciálně při nevypočitatelnosti fází bdění a spaní syna ti pomáhají urychlit práci, když víš hned co, kde a jak. O Trello ses už zmínila. V čem ti třeba pomáhá G Suite?
To je pravda. Když Maty zabere, dokážu okamžitě naskočit do práce a myslím, že to je díky tomu, jaké jsem v minulosti obešla podnikatelské kurzy a načetla knihy. Namátkou: Koncept Hluboké práce, víkendový kurz pro freelancery od Roberta Vlacha nebo školení produktivity od Daniela Gamrota a Pavla Mináře. Tam šlo mimo jiné právě o zmiňovaný G Suite neboli balíček aplikací od Googlu.
Zkusím trochu popsat mix toho, co mi osobně funguje. Vypnuté notifikace na telefonu a minimalizace vyrušení v čase, kdy se mi to nehodí. Důsledná evidence všech podnikatelských aktivit v Trellu. Jednu nástěnku mám na rozdělané projekty a na to, v jaké je co fázi. Další mám na platby, na šikovné nástroje, na doporučování dalších lidí a pak už na samotné zakázky.
Také mi dost pomáhá systém v práci s poštou. V Gmailu, respektive v jeho placené verzi, mám nastavené štítky “Vyřídit” a pak “Aktuální klienti” a “Minulí klienti”. Díky tomu dokážu rychle roztřídit poštu a během opravdové práce mě tak neruší žádné nepřečtené zprávy. Pak ve vyhrazeném čase se můžu v klidu vrátit do složky “Vyřídit” a jednotlivé věci odbavit.
Udělala bys dnes pro zjednodušení své práce něco jinak, než když jsi začínala sama psát a podnikat? Co bys poradila svému já před těmi 12 lety?
Spíš se dívám na to, za co jsem vděčná a jsou to hlavně tři věci. Postupný rozjezd podnikání bokem při práci, brzké zapojení se do komunity Na volné noze a poznání se s řadou zajímavých lidí.
Pár věcí bych ale jinak rozhodně udělala. Napadají mě dvě. Na úrovni podnikání bych si udělala dříve pořádek ve vlastní cenotvorbě a dala si jednoznačnou nabídku s cenami přímo na web. Velmi to zrychlí vyjednávání o nových zakázkách.
Druhá věc se týká samotných pracovních procesů. Dlouho jsem používala různé předpřipravené odpovědi, dotazníky, formuláře. Dnes ale vidím, že je lepší zájemcům o spolupráci rovnou krátce zavolat. Ač jsem textař, tak musím říct, že z hlasu člověk pozná mnohem víc než z textu. Také se mi v poslední době osvědčilo posílání hlasových zpráv. Někdo mi dokonce odpověděl, že mu to udělalo velkou radost a že je to zajímavá inspirace, kterou také zkusí. 🙂
Můžeš dát pár tipů e-shopům pro lepší texty? Ať už ty webové, blog nebo třeba newslettery?
Těch tipů jsem sepsala rovnou 365 a nabízím je zdarma v přehledném e-booku. Jsou rozdělené do různých kapitol a kliknete si přímo na tu, která vás zajímá. Jsou tam například titulky, inspirace pro weby a eshopy nebo příklady povedených cedulí před provozovnu. E-book 365 copy triků si už stáhlo více než 5 000 lidí.
Děkujeme za rozhovor. Ať se ti skvěle daří.